Aktiviteter/dagbok

2020-05-21

Meddelande från Kenta Nyblom:

Vill meddela att jag varit i kontakt med en återförsäljare för LP, som gärna kommer och visar material och tar beställningar på det du som biodlare kan behöva, han levererar även till oss i Rävlanda.
Vi har preliminärt bokat in den 11/6.
Så boka in det datumet så att vi blir många som kommer. Tiden är 18.30 på Bigården i Rävlanda Trädgård.

 

2020-05-19

Citat från föreningens Facebook-sida ”Rävlanda Biodlare”:

”Ytterligare några torsdagar framöver kommer nybörjarkursen att titta till bigården i Rävlanda. Torsdagen den 11 juni är det dags för föreningens medlemmar att ta över ansvaret. Det vore toppen om så många som möjligt kan komma den kvällen så att vi kan dela upp sommarens arbete. Föreningen bjuder på kaffe men man får själv ta med sig något att doppa. Hoppas vi ses men glöm inte att följa alla rekommendationer från myndigheter.”

Alltså: Bra om så många som möjligt, medlemmar och andra intresserade, kommer till mötet torsdag 11 juni kl 18.30!

Följ gärna ”Rävlanda Biodlare” på Facebook!

/Olle Bergstrand

 

2020-04-15

Bra uppslutning på första mötet för våren. Vi träffas igen vid kuporna torsdag 23 april. Nybörjarkursen ska då ägna sig åt kuporna men alla andra är givetvis också välkomna! Samhällena har fått varsin halv apifondia som stödmatning. Eventuellt kan det bli en sambeställning av material senare, vi får återkomma om det. Här är ett par bilder från den 10 april!

/Olle Bergstrand

 

2020-03-30

Äntligen lite uppdatering av hemsidan! Bina har väl varit ute på rensningsflykt i de flesta kupor så det är ju hög tid!

P g a coronaläget så blir det inget vårmöte inomhus men alla som vill är välkomna att samlas vid bigården i Rävlanda Trädgård på fredag 10 april kl 14. Föreningen bjuder på fika. Vi inspekterar kuporna, städar i förrådet och planerar för biskötseln framöver.

/ Olle Bergstrand

 

2019-07-05

I går gjorde vi två avläggare med nytillsatta drottningar.

Nästa torsdag ska vi ägna oss åt trådning och vaxning av ramar. Vi får också kolla läget i de nya avläggarna. Vi ses 11 juli kl 18.30!

/Olle Bergstrand

 

2019-07-02

Nu på torsdag 4 juli kl 18.30 hoppas vi på hyfsat väder – det är dags att göra två avläggare med hjälp av drottningar som föreningen köpt in!

/Olle Bergstrand

 

2019-06-24

Midsommar är passerad men bina och vi ska väl vara flitiga ett bra tag till! Vi har gjort en avläggare som föreningen säljer för 2300 kr. Man får då ca 10 ramar plus en två år gammal drottning. Intresserade kan höra av sig till vår ordförande, Helena, 0767-672021.

På torsdag kväll lär det bli lieslåtter vid kuporna!

/Olle Bergstrand

 

2019-05-17

Nu är vi igång! Entusiasmen hos biskötarna  igår ser inte ut att vara något fel på och bina surrar glatt kring sina nya skattlådor. Så då fortsätter vi kommande torsdagar och hoppas på bra flygväder för våra bevingade arbetare!

/Olle Bergstrand

 

2019-05-04

En solig majmorgon men våra egna bin flyger nog inte ut i första taget idag … Kallt i torsdags också när vi var några tappra själar vid bigården i Rävlanda. Vi nöjde oss med att byta benställning på en kupa och så tog Leif hem de döda samhällena för rengöring. I förrådet finns nu bidräkter och handskar att låna på torsdagsträffarna. Så nästa torsdag 9 maj kl 18.30 så hoppas vi på varmare väder så vi kan kolla hur bina har det i kuporna!

/ Olle Bergstrand

 

2019-05-01

Det var god uppslutning på föredraget i torsdags. Många frågor ventilerades med Torbjörn och vi fick en god bild av hur det är att vara en större producent av honung och hur drottningodling går till. Nu på torsdag 2 maj 18.30 börjar de vanliga träffarna vid vår bigård i Rävlanda Trädgård. Ta med eget fika!

/Olle Bergstrand

2019-04-17

Förra torsdagen hade föreningen sitt vårmöte med ett tjugotal deltagare, varav en hel del nya ansikten! På programmet stod planering av årets säsong i bigården, allmän info samt en presentation av de nya bitillsynsreglerna och bitillsynsorganisationen. Presentationen gjordes av bitillsynsman Agneta Kilberg. Länkar till viktiga fakta på Länsstyrelsens och Jordbruksverkets hemsidor kommer inom kort att läggas upp på föreningens hemsida. Slutligen hade dagen till ära vår ”ålderman” Uno Carlsson bakat en tårta som blev mycket uppskattad!

Nu på torsdag 18 april kl 18.30 träffas vi i Föreningsgårdens källare och trådar ramar.

Och nästa torsdag 25 april kl 18.30 får vi som tidigare nämnts besök av Torbjörn Jacobsson från Tämta Skogshonung, som kommer att informera oss om drottningodling och avläggarhantering! Ta gärna med vänner och bekanta som kan vara intresserade! Lokal är Föreningsgårdens källare.

/Olle Bergstrand

 

2019-03-30

Då är det dags att påbörja ännu en biodlarsäsong!

Vi inleder som vanligt med ett vårmöte. Alla är välkomna till Föreningsgården (källaren) i Rävlanda torsdag 11 april kl 18.30! På programmet står bl a: diskussion om länsstyrelsens nya regler, information av bitillsynsman Agneta Kilberg samt upplägg av arbetet i föreningens bigård i Rävlanda Trädgård. Fika kommer att finnas som vanligt. Välkomna!

Observera: Torsdag 25 april kl 18.30 får vi besök av Torbjörn Jacobsson från Tämta Skogshonung. Han kommer att berätta om drottningodling och hur man gör avläggare. Lokal som ovan!

/Olle Bergstrand

 

2018-11-26

I torsdags höll vi årsmöte i Rävlandaortens Biodlareförening. Som vanligt träffades vi i Rävlanda Föreningsgårds källarlokal. Vi var 16 medlemmar som samlades i år. Efter att verksamhetsberättelsen, den ekonomiska rapporten och revisionsberättelsen presenterats och styrelsen beviljats ansvarsfrihet så ägnades mötet framför allt åt att diskutera hur kommande säsong ska bedrivas och en hel del förbättringsförslag presenterades. Ett vårmöte i slutet av april 2019 kommer att inleda säsongen. Helena Gäskeby omvaldes som ordförande och styrelsen består nu av henne samt Kenta Nyblom, Birgitta Bergstrand, Olle Bergstrand, Leif Olausson, Linnea Rosdahl och Bo Persson. När alla formella beslut var klara lottades några juldrycker ut samt höll Lennart Nygren i en honungsbedömning, där Kenta Nybloms honung fick flest röster. Vi avslutade så med landgång och kaffe och kaka. Den nyvalda styrelsen kommer att ha ett konstituerande möte i januari.

Rävlanda Biodlareförening önskar alla medlemmar och övriga intresserade en God Jul och ett Gott Nytt År!

/Olle Bergstrand

 

2018-09-15

I torsdags var det dags att flytta de två samhällena från Hembygdsgården till Rävlanda Trädgård. Flytten gick utan mankemang och nu hoppas vi att hindret vi ställt framför flustren ska få bina att orientera om sig när de flyger ut så de hittar hem till kuporna! Slungning av återstående skattade ramar samt invintring av de två samhällena blir jobbet nästa torsdag 20 september.

/Olle Bergstrand

 

2018-09-09

I torsdags invintrade vi de två avläggarna med Bifor, inköpt av Leif, och gjorde en slutskattning av de två ”riktiga” samhällena. Planen är att avläggarna får stå kvar vid hembygdsgården medan de två samhällena flyttas nu på torsdag till Rävlanda Trädgård och invintras där. Så det är bra om så många som möjligt kommer på torsdag  13 september 18.30 och hjälper till – vi ska slunga de sist skattade ramarna också! Noterade också att förrådet fått en tillbyggnad sedan sist!

/Olle Bergstrand

 

2018-08-26

I torsdags tappade vi upp årets honungsskörd. Det blev drygt 80 st 500 g-burkar. Vi klippte också gräset i blivande bigården (utom ängsrutan). Ett försök att klippa längs utsidan av staketet fick avbrytas p g a en tryckande harunge!

/Olle Bergstrand

 

2018-08-19

Nu är föreningens honung slungad och ympad och det återstår att tappa upp på burkar. Det gör vi nu på torsdag 23 augusti. Samling som vanligt 18.30 vid kuporna i Hembygdsgården i Rävlanda.

/Olle Bergstrand

 

2018-08-09

I kväll har vi gått igenom samhällen och avläggare. Några ramar finns att slutskatta med tiden. Närmast gäller det att slunga de ramar som redan skattats. Dessa finns hos Göran i Värred och vi bestämde att slunga nu på söndag 12 augusti kl 11 hos Göran. Ni som är intresserade av att vara med kontakta Göran först, mobil 0702-365256 !

/Olle Bergstrand

 

2018-08-04

I torsdags var vi åtta personer som gick löst på förrådet med hinkar med järnvitriol och penslar. Som synes en intensiv aktivitet och ordföranden var som sig bör uthålligast! Vi avslutade med en gemensam fikastund i det fina vädret.

På torsdag 9 augusti (18.30 som vanligt) bör vi kolla igenom samhällena igen.

/Olle Bergstrand

 

2018-07-23

Nästa torsdag 26 juli flyttar vi resterande grejor från förrådet i Björlanda till nya förrådet i Rävlanda Trädgård. Dessutom kollar vi kuporna.

Torsdag 2 augusti samlas vi kl 17.30 (obs tiden!) för att måla förrådsbyggnaden utvändigt. Ta på oömma kläder. Fika serveras så ni behöver inte ta med eget!

 

2018-07-13

Igår skattade vi 8 ramar. Det fanns också ägg och larver i båda avläggarna.

Vi har nu fått nycklar till det nya förrådet och tanken är att nästa torsdag flytta allt vi behöver från det nuvarande förrådet i Björlanda. Alla som kan hjälpa till med transport samlas vid förrådet i Björlanda kl 18.30 torsdag 19 juli!

/Olle Bergstrand

 

2018-07-06

Gårdagens genomgång visade på fler fyllda ramar, en del täckta. Vi avvaktade dock med att skatta något. Vi hann också med lite trädgårdsarbete på nya uppställningsplatsen. Där är nu häckplantor satta, som Göran vattnat så de klarat torkan bra. Det blir nog en del pyssel där även nästa torsdag. Till dess ska jag införskaffa en 25 m trädgårdsslang på rulle för att underlätta vattnandet.

/Olle Bergstrand

 

2018-06-21

Kvällens genomgång av kuporna i gråmulet och kallt väder resulterade i att två fulla skattlådor togs om hand.

Nästa torsdag, 28 juni, skulle vi normalt ha träffats i Föreningsgårdens källare, men vi bestämde att det var mer angeläget att träffas vid vår blivande bigård i Rävlanda Trädgård för lite trädgårdsarbete. Den fina gärdesgården runt vårt område är nu klar och förrådet, där vi kommer att få disponera en del, står på plats, men är inte helt färdigt.

Samling alltså i Rävlanda Trädgård på torsdag 28 juni kl 18.30 – medtag eget fika!

/Olle Bergstrand

 

2018-06-07

Ytterligare en skattlåda per samhälle sattes på idag. I en av avläggarna fanns en äggläggande drottning men inga spår av någon sådan sågs i den andra avläggaren. Vår hittills (?) yngsta biodlare fanns på plats!

 

2018-06-01

31 maj var jag ansvarig för genomgång av Föreningens bisamhällen. Medans övriga deltagare vid torsdagsträffen satte fast mellanväggar på ett antal nytrådade ramar gick jag och två nybörjare igenom samhällena. Det är två övervintrade samhällen, som fick skattlådor, spärrgaller och drönarramar förra veckan, och två avläggare som gjordes för tre veckor sedan.

På de övervintrade samhällena kollade vi drönar-ramarna och skar ut en sektion i ett samhälle. Honung hade kommit in i skattlådorna, och nästa vecka bör man kolla om ytterligare en skattlåda skall på! Gott om bin i båda samhällena, och otäckt yngel i båda kuporna.

Vad som var intressant med avläggarna var om det drivits fram drottningar som börjat lägga ägg. Vi hittade varken drottningar eller såg några otäckta yngelceller.

Vi hittade inte heller några vice-celler med drottning som inte krupit ut ännu. Däremot hittade vi en vice-cell, som var tom men där en drottning med stor sannolikhet fötts! Mitt tips är att drottningar kläckts i båda avläggarna, men att de inte börjat lägga ägg ännu. En koll nästa vecka blir spännande!

/Lennart Nygren

 

2018-05-18

I går kväll jobbades det med att göra avläggare. Det blev två stycken som nu står uppställda intill de två samhällena. Bina hade redan dragit in mycket så nästa torsdag måste skattlådor på.

Nästa torsdag (24 maj) är det också tänkt att vi ska tråda nya ramar som följde med de nyinköpta lådorna. Sedan kan vi torsdag 31 maj, när vi träffas i källarlokalen i Föreningsgården, smälta fast vaxkakor. Det finns ännu fler ramar som får trådas och förses med vaxkakor vid senare tillfälle.

Vid vår kommande bigård i Rävlanda Trädgård börjar, delvis tack vare Helena, en jättefin gärdesgård ta form!

/Olle Bergstrand

 

2018-05-03

Vårmötet torsdag 26 april

Vårt traditionsenliga vårmöte hölls i Rävlanda Föreningsgård och samlade drygt 20 medlemmar och intresserade. En fråga på dagordningen var vår medverkan i Rävlanda Trädgård där vi ska placera våra bisamhällen i nyinköpta gulmålade kupor. Vi får också disponera ett rum i ett förråd som ska byggas där. En hel del arbete blir det nog med plantering och skötsel i ”vårt” område av trädgården. Vi som deltog på mötet fick också fylla i en lista där vi tar på oss att ta ansvar för skötseln av kuporna olika torsdagar. Det gavs även möjlighet till intresseanmälan för köp av eventuella avläggare från föreningens bisamhällen. Mötet avslutades med en fikastund.

/Olle Bergstrand

 

2018-03-09

Vilken vinter!! Fick en ”minnesbild” från Facebook som jag la ut idag för två år sedan. Den visade en utslagen krokus med ett besökande bi! Men om värmen kommer nu, så går det snabbt. Bina skall ut på sin rensningsflykt, och då är det inte bra om det är snö framför kuporna. Därför bör man (enligt senaste numret av Bi-tidningen) skotta rent framför kuporna. Bina kyls ned om de hamnar i snön och orkar inte ta sig tillbaks till kuporna.

/Lennart Nygren